Formulari de contacte

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

Pàgines

Etiquetes

Etiquetes

Reinaxença

Reinaxença

Seguidors

Blog per parlar bàsicament de temes d´escacs i de jocs de tauler relacionats, com ara el shogi, el go, etc......, i de molts diversos temes i gustos com ara musicals, cròniques de sèries de TV, de cinema, etc...., d´una mica de tot vaja. Bé, espero i desitjo que us agradi a tots i a totes. Llorenç Maza.

Arxiu del blog

El Blog de Catulo

Blog de catulo

catulo

sekai

Cercar en aquest blog

sekai

Entrada destacada

TERÀPIA DE SHOCK - "Sense Tu"

BAE I am very sorry. I need you.

dimarts, 25 de novembre del 2008

Cróniques de la 2ª, 3ª i 4ª rondes del Campionat Territorial de Barcelona, Grup del Maresme.

En primer lloc, he de dir que en aquest moment vam canviar de seu de local de joc, i vam anar a una de les seus del Club d´Escacs Cirera, que no vam abandonar fins desprès de la ronda 6ena. Les dues darreres rondes, (la 7ena i la 8ena, les vam jugar a Alella, com próximament relataré en un altre crónica).

Pel que fa a la 2ª ronda, per la meva part, no tinc res per destacar, ja que em va tocar jugar contra un altre jugador del Canet, en Jose Mª Mejías Mejías, pero malaraudament no es va presentar, (no només a la meva partida, sino tampoc a la 1ª ronda, fet que va fer que fós eliminat del Campionat, per tenir 2 absències injustificades). No obstant, tot i guanyar el punt així directament, "sense baixar de l´autocar", he de dir que crec que hagués guanyat aquesta partida, ja que el meu rival era un 1702, i jo tinc una mica més de punts elo, i en teoria, de força de joc, també, però avui dia no hi ha rival fàcil en això dels escacs, i no se sap mai que hagués pogut passar. En qualsevol cas, jo vaig sortir amb 1. b3 , la Obertura Larsen, amb la qual he tingut més bons moments que en qualsevol altre, i és la Obertura de les "grans ocasions", (ja que no podia fallar de cap manera, ja que sino, em quedava despenjat del grup de davant).

En Joan Ramon va tornar a perdre. En Xavi va guanyar i anava progresant en el Campionat molt i molt bé. L´Alejandro, (en Kiwi), va tornar a perdre també, mentres que en Borja es va acabar imposant a un rival en teoria més fort que ell, no només en quant a puntuació elo, i força de joc, sino també per experiència en torneijos "seriosos", etc....... Es va imposar a Eloy Pera Martinez, del club d´escacs Cirera. Va ser una de les "sorpreses" de la jornada, ja que la partida semblava molt igualada, i l´Eloy sembla ser que tenia una combinació guanyadora, però va fallar en el remat, en Borja es va recuperar i va acabar imposant-se.

Mentrestant, el líder guanyava la seva partida, i Oriol Fernández Martinez, del club d´escacs Vilssanes, guanyava a en Maynat, i es posava ja amb dos punts, al capdavant de la classificació.

Pel que fa a la 3ª ronda, he de dir que em trobava en una situació molt delicada, ja que m´enfrontava a en Maynat, el cap de série del Campionat. També, d´altra banda, en Maynat ja em va guanyar relativament molt fàcil fa uns quants anys al nostre torneig d´Alella. Pel que fa al meu cas, he de dir que vaig repetir color amb les peces blanques, i que en aquesta ocassió però, vaig decidir canviar d´Obertura, més que res per mirar de tenir un repertori més o menys bó i que no m´"agafin" l´estil de joc, etc.......... No obstant, vaig fer servir la Obertura Bird, que té alguns punts de contacte amb l´Obertura Larsen, i ja la vaig fer servir un cop, (sense gaire sort, tota la veritat sigui dita), al supertorneig de Badalona. He de dir que no és el primer cop que vaig fer servir aquesta Obertura, ja que al meu anterior club, l´Ateneo Colon, la vaig fer servir bastant, però amb "més pena que glória".

De la resta de partides, a banda de la meva sonada sorpresa, he de destacar també, (negativament), la derrota d´en Xavi Andiñach davant en Samuel Maña Rincon, del Cirera. Va ser un altre "gran sorpresa", ja que tot i anar amb les peces negres, en Xavi, per puntuació elo i força de joc, en Xavi hauria de guanyar amb relativa facilitat. Pel que fa al líder, he de dir que continuava el seu "passeig militar", i va tombar a l´Oriol Fernández, un altre dels "animadors" d´aquest Campionat.

Tot seguit, exposo la meva partida de la 3ª ronda, davant Maynat:

Blanques: Llorenç Maza Navarro (1.788, Laetània Alella) - Negres: José Antonio Maynat Díaz (2058, Canet):

1. f4 - Cf6; 2. Cf3 - e6; 3. e3 - d5; 4. b3, (d´aquesta forma, la Obertura Bird, mica en mica va adoptant una de les múltiples variants de l´Obertura Larsen; he de dir que una de les respostes que més temia que em féssin, ja que no estava gaire preparat, era el Contragambit From, 1.........e5?!), - Cc6; 5. Ab5, (la clavada temàtica del cavall de dama negre, una peça molt important per les negres, per mirar de vigilar el punt e5, l´objectiu per controlar de les blanques), - Ad7; 6. Axc6, (les blanques es desprenen de l´alfil blanc, que no fa gaire servei ubicat a e2, per exemple, i el canvien per una peça molt important de les negres, el cavall de c6, que vigila el centre), - Axc6; 7. Ab2, (l´alfil ocupa la gran diagonal i controla el punt vital e5), - Ad6; 8. 0-0 - Ab5; 9. d3 - c5; 10. c4 - Aa6?!, (aquesta jugada em va semblar un petit error, arraconar l´alfil en aquesta banda del tauler); 11. Cbd2 - Dc7; 12. De1 - d4; 13. exd4 - Axf4; 14. Cde4 - cxd4??, (un altre petit error, ja que era molt millor, fer canvi de cavalls a e4); 15. Cexf6+!! , (evitant així que el rei es pugui enrocar pel flanc de rei, mentres que en el flanc de dama, també estaria en situació molt perillosa; d´altra banda, deixar el rei al mig del tauler es una mica perillós també), - gxf6; 16. Axd4- Thg8??, (incomprensiblement, en Maynat es deixa un peó sense cap tipus de compensació); 17. Axf6!! - Tg6; 18. Ae5 - Db6+; 19. Ad4 - Dd6; 20. Ae5 - Db6+; 21. Ad4, (en aquest moment vaig proposar taules, que en Maynat va rebutjar, tot i que casi van ser taules forçades, per triple repetició de jugades), - Dd6; 22. Ae5 - Axe5, (així s´esvaix la possibilitat a la que he fet referència abans); 23. Dxe5 - Dxe5; 24. Cxe5 - Tg7; 25. Tf4 - Tad8; 26. Taf1 - f5; 27. Tfd1 - b6; 28. d4 - Ab7; 29. g3 - Ae4; 30. Tf2 - Td6; 31. Tfd2 - Re7; 32. Rf2 - Rf6; 33. Re3, (en aquest precís moment, vaig tornar a demanar taules, que també va rebutjar en Maynat; tot i tenir ventatje, crec que es mínima, i que jugant més o menys bé, el resultat ha de ser de taules), - Re7; 34. c5 - bxc5; 35.dxc5 - Td5; 36. Td2xd5 - exd5; 37. Cc6+ - Re8; 38. Cd4 - h5; 39. c6 - Te7; 40. Rf4 - Rd8; 41. Te1 - Rc7; 42. b4 - a6; 43. a4 - Rb6; 44. Tc1 - Rc7; 45. b5 - axb5; 46. Cxb5+ - Rc8; 47. c7 - Ad3; 48. Cd6+ - Rd7, i desprès de fer aquesta jugada, en Maynat va decidir inclinar el seu rei. 1-0

Jo en principi, amb un rival molt superior en quant a la meva puntuació elo, i tenint moltíssima més força de joc que jo també, doncs amb unes taules en principi em conformava, (de fet, a l´acabar la partida, jo li vaig comentar a en Maynat que devia haver acceptat les taules, però em va respondre que ell havia vingut a jugar; sense cap mena de dubte, si feia taules amb mi, un rival inferior, perdia una mica de punts elo, però al perdre amb mi, encara en devia perdre una mica més). Així tampoc quedaria gaire despenjat del grup capdavanter. La veritat és que vaig tenir moltíssima sort de guanyar a en Maynat, ja que en aquest Campionat no estava gaire "centrat", i desmotivat, etc......... Pel que es veu, estava jugant un altre torneig els divendres o els dissabtes, (molt segurament devia ser l´Obert del Maresme que organitza el club d´Escacs Cerdanyola Mataró), i allà si que feia molts punts i davant de rivals molt i molt forts. És molt clar i evident que tenia un gran desgast físic i mental, per tal d´haver de jugar un altre cop els Diumenges als matins. Per això, jo crec que amb molt bon criteri, a la següent ronda, (la 4ª), i en tornar a perdre, novament davant un rival teóricament inferior, en Maynat va decidir retirar-se del Campionat, (ja que l´estava perjudicant molt i molt, ja que el que anava guanyant en un ho perdia en aquest, etc..........). Sigui com sigui, va significar per a mi una molt bona "injecció" de moral. (És realment molt curiós que en les 3 primeres rondes em toquéssin els 3 jugadors del Club d´Escacs Canet, amb sortr "dispar" per a mi, i que en les rondes 1 i 3, em toquéssin els dos "cocos" del Grup; en tot cas, em va venir realment bé, ja que vaig començar el Campionat més o menys bé, fent 2 de 3 punts possibles).

Pel que fa a les demés partides, he de destacar que es va produir el 1er, (i no pas
l´unic ni el darrer tampoc), duel fratricida entre dos jugadors del nostre club, en "Kiwi" i en Joan Ramon. Al final va acabar guanyant en Joan Ramon, conduint les peces negres.

Abans de parlar de la meva actuació pel que fa a la 4ª ronda, he de dir que és va produir un altre gran sorpresa. En Néstor, (un nen petit que juga al club d´escacs Sant Adrià), conduint les peces negres, malauradament, va "tombar" a en Joan Ramon, que per puntuació elo i força de joc, però sobretot perquè té moltíssima més experiència, etc.........., devia de guanyar amb relativa facilitat. D´altre banda, el líder del grup, en Moreno Gelabert continuava el seu "suma i sigue" particular, guanyant a en Samuel Maña, i quedava així líder indiscutible i en solitari, amb un punt de ventatge sobre el 2on classificat.

Pel que fa a mi, he de de dir que és va produir un altre duel fratricida, (el Xavi ja li va comentar al meu pare que si guanyava a en Maynat, a la 3ª ronda, a la següent ens tindriem que enfrontar, i així va succeir). En aquest cas, em va tocar jugar, amb les peces negres, contra en Xavi Andiñach. Aquesta partida era molt díficil, en principi, per tots dos, ja que al ser amics i companys de club, doncs ens anem coneixent mica en mica l´estil de joc, etc........, i això feia molt complicat de jugar i quedar en avantatge clar ja desde la Obertura mateix.

Però pel que fa a mi, va ser una de les meves pitjors partides disputades en el Campionat, (podria dir tranquilament que és una partida totalment desastrosa per a mi), no ja perquè em vaig deixar una peça neta i tontament, (una torre, sense cap tipus de compensació), sinó també perquè no vaig tenir en cap ocassió oportunitats per buscar contrajoc. No obstant, encara que no m´hagués deixat la peça neta, perdia com a mínim un peó i també sense cap tipus de compensació, i quedava també en possició inferior, (en general, per a aquesta partida no em vaig preparar gaire bé i tampoc estava gaire motivat per fer "alguna cosa"). Bé, tot seguit exposo la meva partida de la 4ª ronda:

Blanques: Xavier Andiñach Carrasco, (1969, Laetània Alella) - Negres: Llorenç Maza Navarro, (1788, Laetània Alella):

1. d4, (primera "gran" sorpresa, ja que em pensava que el Xavi obriria el "foc", amb 1. e4, perquè ja l´havia fet servir abans, a la 2ª ronda d´aquest mateix Campionat, crec, i llavors no tenia pensat fer servir la Defensa Alekhine, que he vingut utilitzant anteriorment, sino que pensava més aviat fer una defensa molt més sólida i segura, com és la Caro-Khan, per, com a mínim, intentar treure unes taules; però no va poder ser; d´altra banda, fa dos anys, en aquest mateix Campionat, ara no recordo en quina ronda exacte era, sorry, el Xavi també portava les peces blanques i va fer una sortida que havia practicat "bastant" anteriorment, i "poc habitual", 1. Cc3!?, i jo vaig respondre amb c5, i per transpossició vam arribar a una de les múltiples variants de la Defensa Siciliana. Llavors, el resultat va ser de taules desprès d´una molt dura i llarga lluita per part de tots dos), - Cf6, (he de dir que per uns instants vaig estar molt temptat de fer 1......... d5, però finalment em vaig decidir sortir de cavall de rei); 2. Cf3, (un altre petita sorpresa, ja que em pensava que el Xavi faria 2. c4; amb aquesta jugada del cavall de rei evita defenses molt perilloses i "violentes", com el Contragambit Budapest, per exemple, que també he utilitzat moltíssim anteriorment, però la meva intenció no era fer-lo, sino fer servir un altre defensa molt més sólida i segura, com ara la Defensa o Variant Capablanca, del Gambit de Dama Refusat), - d5; 3. g3, (continuem amb les sorpreses, ja que no m´esperava que el Xavi jugués g3, desenvolupant així l´
alfil i fent un enroc amb "fianchetto", - e6, (jo continuava amb la idea de seguir la variant Capablanca, com ja he comentat anteriorment); 4. Ag2 - Ae7; 5. 0-0 - 0-0; 6. Ag5 - Cbd7; 7. Cbd2 - b6, (volia desenvolupar el meu alfil de caselles blanques, ja que aquest és un dels grans "hàndicaps" per les peces negres en el Gambit de Dama, en general, però potser em vaig precipitar una mica); 8. Ce5 - Ab7; 9. f4 - c5, (ja que el Xavi comença l´atac pel flanc de rei, jo intento buscar contrajoc pel flanc de dama, ja que el centre està tancat i no puc contraatacar per aquí, que seria lo ideal, ja que sempre que hi ha un atac de flanc, si és pot, s´ha de contraatacar pel centre, es una de les regles d´or dels escacs); 10. e3 - Tac8; 11. c3 - Ce8, (potser no és la millor forma de provocar canvis de peces, simplificant així la possició); 12. Axe7 - Dxe7; 13. Cdf3 - c4; 14. Da4 - Cxe5; 15. Cxe5 - a6; 16. a3 - b5; 17. Dc2 - f6; 18. Cf3 - f5; 19. Cg5 - h6?!, (potser no és la millor manera de fer fora i/o controlar el cavall enemic, ja que amb aquesta jugada debilito una mica bastant el meu enroc); 20. Cf3 - Cf6; 21. Ce5 - Dc7, (potser era millor fer aquí 21 ......... Cd7 per mirar de controlar i/o eliminar el fort cavall centralitzat, de e5); 22. De2 - a5; 23. Af3 - Ac6; 24. g4!!, (jugada molt forta i valenta; el Xavi és llença a l´atac del meu debilitat enroc), - Cd7, (potser vaig fer aquesta jugada una mica tard); 25. Cg6 - Tf7; 26. Dg2 - Rh7; 27. gxf5 - exf5; 28. Ah5 - Tf6; 29. Ce7 - Tce8??, (i aquí, inexplicablement, em va entrar una "tremenda pájara", i em vaig deixar una torre neta, sense cap tipus de compensació, pero tot i que no me l´hagués deixat i hagués fet un altre jugada, la propera jugada del blanc, molt segurament que seria 30. Cxd5!!, guanyant netament un peó, i amb possició millor que la meva, és a dir que quedaria també inferior, i sense cap tipus de compensació, ja que no serveix la jugada 30 ........ Td6, per exemple, per tocar el cavall blanc de d5 a la dama negre ubicada a la casella c7); 30. Axe8 - Te6, (desprès vaig decidir arrossegar-me una mica pel tauler, més que res per "orgull", pero ja no tenia res a fer, i la resta de la partida ja no mereix cap mena de comentari, ja que es simple qüestió de pura técnica que el blanc acabi guanyant); 31. Ag6+ - Rh8; 32. exf5 - Cf8; 33. Ch4 - De7; 34. f5 - Te4; 35. f6 - gxf6; 36. Axe4 - dxe4; 37. Cg6+ - Cxg6; 38. Dxg6, i aquí vaig decidir deixar d´arrossegar-me i abandonar. 1-0

La veritat és que tinc que dir que aquesta partida, (que marcava la meitat del Campionat), va soposar un punt d´inflexió en el meu joc, ja que a partir d´aquí em vaig mentalitzar per no perdre cap partida més i per fer el millor nombre de punts possibles. I la veritat és que la meva "conjura" va ser realment tot un éxit, ja que vaig fer una 2ª volta realment molt espectacular, fent 4 de 4 punts possibles, (desprès de fer un inici una mica fluix i irregular, fent 2 punts de 4 possibles, i una partida, la de la 2ª ronda, perquè no s´em va presentar el meu rival, però com dic anteriorment, molt segurament acabés guanyant també si s´hagués presentat el meu rival). Vaig tenir moltissima sort però de que no hagués trobat a faltar fer un o com a mínim mig punt més, (en aquesta partida), i perquè tampoc no em va afectar gaire la derrota, i vaig poder fer un molt bon final de Campionat, fent la mateixa puntuació que fa dos anys, (on vaig perdre també amb el que va quedar Campió, i fent dues taules llavors), i repetint la mateixa puntuació que llavors, el 2on lloc, però aquesta vegada tenint molt més valor i mérit que llavors, ja que tot el nivell dels participants era molt i molt bó, i en molts cops els meus rivals em superaven en quant a puntuació elo i força de joc també, etc........

En qualsevol cas, vaig tenir una molt bona capacitat de reacció i de recuperació, que al final van donar tots els seus fruits, com aniré detallant en futures cróniques d´aquest mateix Campionat.