Formulari de contacte

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

Pàgines

Etiquetes

Etiquetes

Reinaxença

Reinaxença

Seguidors

Blog per parlar bàsicament de temes d´escacs i de jocs de tauler relacionats, com ara el shogi, el go, etc......, i de molts diversos temes i gustos com ara musicals, cròniques de sèries de TV, de cinema, etc...., d´una mica de tot vaja. Bé, espero i desitjo que us agradi a tots i a totes. Llorenç Maza.

Arxiu del blog

El Blog de Catulo

Blog de catulo

catulo

sekai

Cercar en aquest blog

sekai

Entrada destacada

TERÀPIA DE SHOCK - "Sense Tu"

BAE I am very sorry. I need you.

dijous, 27 de novembre del 2008

Crónica de la 7ª ronda de l´ Obert Territorial de Barcelona, Grup del Maresme.

En primer lloc, he de dir que les dues darreres rondes finals, vam fer un "canvi
d´aires", i vam tornar a jugar a Alella, però no al Casal, com en la 1ª ronda, (ja que no el van deixar, tal com va dir el Xavi), sino al Casal d´Avis, de Can Gaza, (on per cert, fa 2 anys, vam jugar també varies rondes d´aquest mateix Campionat; tinc que dir que Can Gaza ha estat talismà per a mi, no només aquest any, sino fa dos anys també, ja que sempre que he jugat allà partides d´aquest Campionat, m´ha anat en general molt i molt bé, i tinc que dir que es un lloc molt agradable i
s´està realment molt bé a l´hora de fer una partida d´escacs).

Era el moment de la "veritat" en aquesta ronda. Era el moment clau per veure si podia fer alguna cosa i optar a un dels premis finals, (ja que si feia taules o, sobretot, si perdia, podia quedar-me fora, fins i tot del 4art lloc). Durant tota la setmana, vaig estar desitjant que em toqués jugar contra l´Oriol Fernández, ja que com he dit anteriorment, em treia un punt de ventatge a la classificació general. Va ser molt i molt complicat guanyar, per això, com ja exposaré a la meva partida. Per sort, vaig poder salvar el 1er "match ball", (durant la meva partida, el Xavi però va veure que ho tenia molt complicat per guanyar, i li va comentar això al meu pare, però el meu pare li va dir que esperés, que encara remontaria i finalment ho vaig acabar fent, amb moltissima sort, això si, però la sort també influeix en el joc).

Pel que fa a la resta de partides, he de dir que pel líder, en Moreno Gelabert, va ser un pur tràmit guanyar al seu rival, en Ferran Dalmases, i que al acabar aquesta ronda, fes el que fes, s´assegurava quedar Campió de Grup, ja que a falta d´una ronda, treia 1,5 punts als seus perseguidors. Mentrestant, el Xavi guanyava també amb relativa facilitat, al nen, a en Néstor, i mirava d´apurar també les seves opcions, per tal d´optar a algun dels premis finals.

Però pel que fa al tauler número 3, es va produir un fet insólit. Jugaven en Samuel Maña contra en Javier Magre, els dos amics i companys de club, del club d´escacs Cirera. Dic que es va produir un fet insólit, perquè van fer taules, si, però en una jugada i mitja!!, (dos pel blanc i una pel negre). La veritat és que no se si unes taules tan superràpides i curtissimes poden ser o no legals, ja que una cosa és fer taules, per exemple, en una dotzena de jugades, més o menys, fer el "paripe" i fer veure que hi ha hagut intenció de "lluita" en el tauler, i que desprès s´han acordat les taules, que previament s´havien acordat, (o no, que es produeixen instàntaniament). El nostre Capità i President, en Xavi Andiñach, els va "recriminar", dient que els hi hauria de fer vergonya a tots dos. I és totalment cert. Jo, per la meva part, no em vaig quedar callat i vaig preguntar-li al Xavi si això ho permetria la Federació Catalana d´Escacs, (F.C.D.E), i em va dir que si, ja que no enviaria les planilles, i que no diria res de res. Posteriorment a aquesta ronda, vaig mirar d´
investigar pel meu compte si aquelles taules eren o no legals, (vaig obrir un debat per exemple, a la excel-lent web de ajedrez noticias diarias), ho vaig consultar entre la gent del club, bàsicament amb en Xavier Andiñach, i també indirectament, sense ser del tot explícit, i amb molta "ma esquerra", ja que aquests temes tan delicats i complicats, val més tractar-los amb "pinces", crec jo, ho vaig consultar amb la F.C.D.E , i em van reconèixer que si, que tenia raó, que fer unes taules així de ràpides, etc........, volia dir que previament hi havia hagut la (dolenta?) intenció de maquinar-ho previament, etc........., però que lamentablement no hi ha cap norma que ho contempli i ho castigui, etc.........., i que només seria "punible" desde un punt de vista étic, tal com em va dir el Xavi. És veu que hi ha un "buit legal" sobre això. No se que passarà però en les "altes esferes", no parlo ja de
G.M´s, M.I´s, M.C´s, sino de jugadors amb molta puntuació elo, (parlo de 2000 en amunt).

Sigui com sigui, hi havia com una mena de "conspiració" entre els dos jugadors del Cirera, per mirar de repartir-se els premis finals, però de forma molt descarada, crec jo, ja que el seu comportament no era gens correcte, crec jo. (En aquesta ronda, un dels grans perjudicats, crec que vaig ser jo, i no el gran beneficat, tal com em va comentar el Xavi, que deia que els dos grans perjudicats eren els dos jugadors del Cirera que van fer les taules superràpides; jo crec que no, ja que en cas que un d´ells perdés, el deixaria ja a un punt meu de distància, i no seria "competència", de cara a optar als triomfs finals. Però de la forma que van "actuar", tots dos tenien opcions per repartir-se els premis finals).

D´altra banda, no se si seria cert, com li vaig dir al Xavi, que el seu comportament també el beneficiés, (molt segurament, no), en part, ja que si guanyava el Xavi la seva darrera partida, ell quedava en 4art lloc a la classificació general, i si jo perdia, (i temia molt que em toqués a la darrera ronda jugar amb les peces negres, contra en Javier Magre, i el meu "cupo" de sort ja estava pràcticament esgotat, al haver guanyat a en Maynat, i sobretot, a l´Oriol Fernández, "in extremis", com ja es veurà en la partida que vam jugar tots dos), i guanyaven en Javier Magre i en Samuel Maña les seves respectives partides, em quedava fora dels premis finals. Però com diré en una altre crónica, no els van sortir gaire bé els seus plans.

Ara el que toca és exposar la meva partida de la 7ª ronda, davant l´Oriol Fernández.
Era un moment molt crític per a mi, tal com he dit anteriorment. M´enfrontava a tot un repte, a la meva partida més important de la meva "vida" escaquística, i una de les que em sento més orgullós i satisfet, (diria que aquesta és la meva millor partida de tot el Campionat, tot i que en general, en totes, vaig estar a un molt bon nivell de joc, molt i molt fort, en plena forma), en tot aquest molt fort Campionat, ja que vaig lluitar fins al final, i en cap moment vaig donar la partida per perduda, tot i que vaig passar moments molts díficils i complicats, tota la veritat sigui dita:

Blanques: Llorenç Maza Navarro, (1788, Laetània Alella) - Negres: Oriol Fernández Martinez, (1947, Vilassanes):

1. b3, (per a aquesta darrera ronda, vaig estar considerant durant tota la setmana fer l´Obertura Anglesa, la favorita del ex-Campió Mundial Karpov, quan té que afrontar pardides decisives i/o quan ha de jugar la seva darrera partida en un Torneig, etc........, amb les peces blanques, però finalment, vaig renunciar a jugar-la, i em vaig decidir ser fidel al meu estil, i jugar ja d´entrada l´Obertura Larsen, amb la qual he obtingut en general uns resultats molt meravellosos i totalment satisfactoris; podria dir-se que l´Obertura Larsen és la Obertura de les "grans ocasions", per a mi, i per això em vaig decidir a fer-la servir, i no repetir plantejament amb l´Obertura Bird, com vaig probar en rondes anteriors, amb resultats molt i molt bons també; la Obertura Larsen la vaig començar a fer ja fa uns 3 anys, més o menys, en la 6ª ronda de l´Open de Canet. Posteriorment, la vaig seguir utilitzant al supertorneig de Badalona, del mes d´Agost, així com en el nostre
d´Alella, i també en el Campionat de Catalunya per equips, amb més o menys sort. He de dir que aquesta Obertura tan estranya la jugava moltíssim un anterior company del meu anterior Club d´Escacs, l´Ateneo Colon, i jo, no em vaig atrevir a fer-la llavors, ja que en desconeixia casi tot d´ella, però posteriorment, la vaig començar a utilitzar perquè em va semblar molt interessant i perquè tampoc se li fa gaire justícia, crec jo; també ara tinc moltíssim més "material" d´estudi que abans, i això és un petit avantatge. De fet, al poc temps de començar a jugar-la, vaig veure com als diferents torneijos, de Badalona i d´Alella, respectivament, algun jugador
s´"apuntava" també a aquesta "moda". Pel que fa a mi, he de dir que també provaré de fer en alguna ocassió
l´Obertura Sokolski: 1.b4?!, que ja vaig fer algun que altre cop, amb relativa sort, durant els meus anys al Colon, però en aquesta ocassió, no crec que "marqui estil ni tendència tampoc", com va passar amb la Obertura Larsen; de fet, durant la meva "vida escaquística", he anat provant amb diferent mena de sort, tota classe d´Obertures, (la Sokolski, la Bird, la Larsen, Reti, Anglesa, la Benko: 1. g3, de Rei, de Dama, etc.....). La veritat és que no he estat sempre fidel a determinada (es) Obertura (es), sino que sempre m´ha agradat anar variant, de mica en mica, etc.....), - d5, (el meu rival, l´Oriol, va arribar una mica bastant tard, es va sorprendre una mica per la meva Obertura, i desprès de reflexionar uns instants, va sortir de dama, o la més coneguda variant de la diagonal oberta, on no es mira de "combatre", o almenys directament, l´alfil blanc ubicat a la casella b2); 2. Ab2 - Cf6; 3. e3 - e6; 4. f4 - c5; 5. Cf3 - Cc6; 6. Ab5, (la clavada temàtica, tema molt habitual en la Obertura Larsen), - Ad7; 7. Axc6, (d´aquesta forma em desprenc de
l´alfil blanc, que la veritat és que no faria gaire servei ubicat a e2 o d3, i per això el canvio pel fort cavall negre de c6, que és una peça molt important pel negre, per tal de mirar de controlar el punt e5, una estratègia vital pel blanc en
l´Obertura Larsen), Axc6; 8. Ce5, (el cavall centralitzat a e5 és molt fort, i es una jugada habitual també a l´Obertura Larsen), Ae7; 9. Cc3, (la meva intenció es portar aquest altre cavall, via e2, al flanc de rei, per atacar l´enroc del negre),
- 0-0; 10. 0-0 - d4; 11. Ce2 - dxe3; 12. dxe3 - Ae4!!, (aquest alfil situat aquí es molt fort); 13. c4, (pràcticament forçat, si no vull perdre un peó), - Dc7; 14. De1 - Tad8, (en aquest precís moment, el negre sembla que està una mica millor); 15. Dc3 - b5?!, (un sacrifici de peó molt interesant i atractiu); 16. cxb5 - Cd5!!, (aquest cavall situat aquí farà molt de mal); 17. Dc1 - Cb4!!, (s´amenaça 18......... Cd3!!, o la més forta encara 18.......... Cc2!!, si abans el blanc ha fet la dolentissima jugada 18. De1??, o alguna altre, ja que la torre de a1, terminaria sent capturada pel cavall o per l´alfil enemics); 18. Dc3, (crec que aquí aquesta jugada es única), - Af6!!, (clavant així el cavall blanc de e5); 19. Tad1?!, (no se si aquesta es la millor jugada possible, ja que perdo el peó de a2, però a mi em preocupava molt que la torre negre entrés atacant, via d3), - Cxa2!!; 20. De1 - Cb4; 21. Ce2g3, (intento portar aquest cavall a l´atac, com he dit anteriorment), - Ac2; 22. Txd8, (aquí no vaig trobar cap jugada millor que aquesta, tot i que no es gaire bona tampoc, ja deixa la columna d dominada per la torre negra enemiga), - Txd8; 23. Ch5?!, (intento com sigui crear debilitats en l´enroc del negre), - De7; 24. Cc6?!, (potser aquí era molt millor fer 24. Cxf6+!!, mirant de buscar complicacions tàctiques), - Cxc6; 25. Axf6!!, (amb aquesta jugada "forado" l´enroc del negre), - gxf6, (és una jugada forçada); 26. bxc6 - Ag6!!, (si 25 ........ Axb3??, per exemple, 26. Dg3+!!, sembla una jugada molt forta); 27. Dh4?!, (mirant d´"irrompre desesperadament", per la casella f6), - Axh5!!; 28. Dxh5 - f5; 29. h3??, (potser aquí es molt millor no perdre temps i mirar de continuar l´atac amb 28. Tf3!?, directament), - Tc8; 30. Tf3 - Rh8; 31. g4?!, (mirant de complicar la possició), - Df6!!; 32. g5?! - Dg6?!, (pel negre fer escac a a1, no sembla gaire bona idea, ja que així la dama s´allunyaria de la defensa del seu enroc); 33. Dh4, (evito canviar les dames com sigui, ja que sino, estaria totalment perdut), - Txc6!!, (així el negre guanya un peó, sense cap mena de compensació pel blanc); 34. Df2 - Td6; 35. De2 - Dg7; 36. Db5!!, (mirant de fer 35. Db8+!!, guanyant molt fàcilment, clar), - Df8; 37. h4 - Tb6; 38. Dc4, (en aquest precís moment vaig demanar taules al meu rival, ja que estava en possició clarament inferior, i les taules no m´anaven del tot malament, pel que fa la classificació general, però me les va rebutjar inmediatament), - Da8; 39. Tf1 - Dd5; 40. Dc3+?!, (potser aquí era molt millor canviar les dames a d5, i mirar desprès d´atacar els seus peons amb la meva torre, qui sap), - Rg8; 41. Tb1 - Td6; 42. Tc1 - Tc6; 43. Rf2??, (crec que amb 43. b4!!, recuperava el peó de desavantatge, ja que si 43...... cxb4??, 44. Dxc6!! decideix totalment la "lluita"), - Tb6!!; 44. Dxc5 - Dxc5; 45. Txc5 - Txb3; 46. Ta5 - Tb7; 47. Rf3 - Rf8; 48. Re2 - Re7; 49. Ta3 - Rd6; 50. Rf3 - Rc5; 51. e4 - Rb4; 52. Ta1 - Td7; 53. exf5?!, (mirant de trobar algun "forat" per on entrar), - exf5; 54. Ta6!! - Rb5; 55. Th6 - a5; 56. Txh7 - Rc6??, (aquesta no sembla ser la millor jugada pel negre; en tot cas, el blanc amenaça de fer 57. g6!!); 57. h5!!, (ja que abans el rei negre ha perdut un temps molt valuós, aprofito per portar un altre peó a l´atac) - a4; 58. g6!! - Td8??, (un altre error, sembla molt millor no perdre cap mena de temps i fer directament a3!!, i sembla ser que els dos peons coronaràn al mateix temps i/o que es poden buscar les taules per escac continu, com a mínim, tal com va apuntar el meu amic i company de club, en Xavi Andiñach); 59. Txf7!!, (elimino un altre peó enemic, molt molest per a mi), - Rb6??, (59........ a3!! sembla molt millor jugada, novament); 60. g7!!, (està molt clar que 60. h6?? seria un molt greu error, que podria costar-me mig o el punt sencer), - Tg8, (sembla molt millor fer novament 60 ...... a3?!); 61. h6!!, (ara si és el moment idoni i precís per avançar aquest peó), - a3??, (ara ja és massa tard pel negre fer aquest avanç); 62. h7!!, (aquesta jugada termina per decidir la partida, ja que entro dama i/o guanyo la torre del negre, a més a més de que puc parar el peó passat del negre a la columna a). I amb molt bon criteri, el meu rival va decidir abandonar. 1-0

En "defensa" del meu rival, tinc que dir, que com va molt bé va dir ell en acabar la nostre partida, estava en molts greus "agobios" de temps, i això va fer que cometés alguna que altre errada, ja que jo no tenia "apuros" de temps, i podia meditar una mica més les meves jugades, etc......... A l´acabar la partida, li vaig comentar a
l´Oriol que devia haver acceptat les aules; sense cap mena de dubte, si feia taules amb mi, un rival inferior, perdia una mica de punts elo, però al perdre amb mi, encara en devia perdre una mica més).

Desprès d´aquesta partida, el meu rival va quedar força "afectat", moralment sobretot, ja que tenia la partida molt i molt bé, per guanyar-me, o com a mínim, per fer taules, (i així de pas, s´asegurava pràcticament el 2on lloc a la classificació general, o fins i tot, podia "atrapar" al líder, en Moreno Gelabert, si "relliscava" a la darrera ronda). Però, al perdre, va quedar empatat a punts amb mi, però al tenir jo millor els dos desempats, els dos Bucholz, que ell, doncs quedava jo momentàniament en 2on lloc, i ell en 3er lloc, (i va perdre així moltes de les seves opcions per quedar segon, o fins i tot, primer, ja que faltava una ronda, i encara hi havien moltes coses per decidir).

Per mi aquesta partida va significar una gran "injecció" de moral, ja que sabia que si guanyava la darrera ronda, quedaria en 2on lloc al Campionat. Ara bé, tenia el temor molt gran de que em toqués jugar contra en Javier Magre, i amb les peces negres, jo, ja que molt segurament, per tenir moltissima més puntuació elo que jo, més força de joc també, etc......., doncs m´acabaria guanyant. D´altra banda, també temia i molt que a en Samuel Maña, l´altre jugador del Cirera, li toqués un rival relativament molt fàcil, com podria ser el nen, en Néstor. I finalment, també temia que en Xavi Andiñach li toques amb molta probabilitat el rival amb el que vaig acabar de jugar jo, i que també acabés guanyant. És a dir, que temia que em guanyés en Javier Magre, (lo que seria realment el normal que succeís), que guanyés també amb relativa facilitat en Samuel Maña, i que finalment, també s´endugués el triomf el Xavi, (ja que si jo vaig ser capaç de guanyar a l´Oriol, crec que el Xavi també ho podia fer, encara que li costes més o menys).

En tot cas, tinc que agrair tot el suport i les felicitacions de tota la meva família, dels meus amics i companys de club, (que més d´un va estar seguint la meva partida, sino tota, almenys el final), així com les de la resta de la gent que hi havia allà, a Can Gaza, com les del President de Can Gaza, el Senyor Joan Sanz, i també, molt especialment, la de l´Alcalde d´Alella, el Senyor Andreu Francisco i Roger, (estava allà perquè feien una activitat a Can Gaza), al qual vaig veure que va estar molta estona seguint la meva partida, a veure si podia guanyar.

Per acabar aquesta crónica, he de dir que al tauler número 7 es va produir un altre "grandissima sorpresa". És tractava d´un altre duel "fratricida", aquest cop entre en Borja i en Joan Ramon. Contra tot pronóstic, va guanyar en Borja. Dic això perquè fa relativament molt poc temps que ha començat a jugar en Borja, i perquè en Joan Ramon, a més a més de tenir més puntuació elo que ell, també té més força de joc, però sobretot, moltissima més experiència en "torneijos seriosos", ja que en Borja, crec que aquest era el segon torneig "oficial" que jugava, desprès de l´anterior Campionat de Catalunya per equips. Sigui com sigui, en Borja va evolucionant en el seu joc molt possitivament, i ha fet un torneig també molt i molt bó. Moltissimes felicitats, noi!!

A l´Alejandro però, no li ha anat tan bé com a en Borja, però de ben segur que mica en mica anirà agafant confiança en el seu joc, i que les victóries, mica en mica, aniràn arribant, etc........ Ànims, noi!!

I a en Joan Ramon, li tinc que dir que es recuperi desprès d´aquest molt dolent torneig, i que estigui en plena forma per ser un molt bon puntal de cara al proper Campionat de Catalunya per equips, que de ben segur serà molt dur i complicat. Ànims Joan Ramon!!